zondag 10 maart 2013

Kast opruimen...

breiwerk van mijn moeder...


Afgelopen vrijdag ben ik (voor het eerst sinds een jaar of 2 - 3) weer eens uitgebreid wezen winkelen, samen met mijn zusje. En goed kunnen slagen ook nog, en lekker wat kleur toegevoegd aan mijn kledingkast. Al ben ik dan wel niet helemaal van de voorjaarsschoonmaak, ik heb nu toch m'n hele kast maar eens leeg gehaald, en kritisch gesorteerd. En er zat nog best veel in dat mijn moeder voor me maakte, het meest toen ik nog thuis woonde (en ik ben nu zo'n 9,5 jaar de deur uit), zoals dit vest van een ecru garen waar net flintertjes kleur in zitten.


Ik heb het niet eens zo heel veel gedragen, door het breipatroon werd ie behoorlijk dik en voelde ik me er een olifant in. Maar nu ik afgevallen ben, en dan alleen halverwege een knoopje dicht doe, staat het vest eigenlijk best leuk ontdekte ik. Die ging dus toch weer terug de kast in.


Dit vest draag ik eigenlijk elke winter nog wel, voor 's avonds op de bank, het zit heerlijk, voelt zacht en de kleur vind ik nog steeds mooi. Een van de laatste kledingstukken die m'n moeder voor me maakte, volgens mij.


Van de vele kleding die mijn moeder voor me naaide, is alleen deze nog over, ooit had ik er een rok bij, in hetzelfde gestreepte stofje. Zo af en toe draag ik het vestje nog wel ook.


Deze truien breide ze voor me toen ik op de middelbare school was, en nog spijkerbroeken droeg. Al heb ik die linker trui later ook op een crème legging gedragen (toen was ik heel dun). Nu draag ik dan ook wel weer leggings, maar wel met een tuniek of een rokje. Van de trui rechts heb ik toen zelf nog wel wat van het maas- en borduurwerk gedaan. Ik draag ze eigenlijk niet meer, maar kan ze toch niet weg doen.


Deze heb ik een tijd veel gedragen, maar een beetje onzorgvuldig gewassen, en het crème bleek wol te bevatten... Gelukkig pas ik 'm nu weer, dus ik zal 'm best weer gaan dragen, denk ik.


Breide ik zelf toen niet dan??? ... nee dus! Ik deed toen veel andere hobby's, vanaf m'n 16e ongeveer frivolité, maar ook nog kaarten maken, fimo-klei en borduren. Deze poncho heb ik zelf gebreid, op een beurs gezien (volgens mij was ik toen eigenlijk op jacht naar viltpakketjes) en dat bleek het begin te zijn om het breien weer op te pakken.

6 opmerkingen:

  1. En zo kan een kast opruimen dan ook nog weer leuk zijn. Wat veel herinneringen komen er dan boven zeg. Ik vind het witte vestje prachtig!
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk he als je zuinig bent dat je dan al die dingen weer tegenkomt.

    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een kunstwerkjes allemaal en alles even mooi gebreid en dan nog wel van je moeder! Dat zou ik ook niet kunnen wegdoen :).
    En met de crisis, wees maar lekker zuinig, je mama zal blij zijn als ze ziet dat je haar breisels nog draagt.
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie breisels allemaal zeg. Zo is dat kast opruimen, herinneringen ophalen........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie breisels allemaal zeg. Zo is dat kast opruimen, herinneringen ophalen........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corina,
    Leuk dat je nog zoveel kleding hebt wat je moeder gemaakt heeft.
    Moet je kijken wat je nu zelf allemaal doet...
    Groetjes aan je moeder, Rita.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!