woensdag 9 januari 2013

Tunisch haken


Ooit had ik een tunische haaknaald gekregen, en dat moest dan natuurlijk uitgeprobeerd. Maar of de naald wat aan de dunne kant voor het garen was, of het toch niet helemaal mijn ding was... het bleef in elk geval lange tijd bij een pannenlap, de 2e schoot maar niet op. Maar nu dan toch besloten om dat soort dingetjes nu eerst eens af te maken.


Voor wie het niet kent, Tunisch haken is met een extra lange haaknaald, waar je steeds een rij steken op neemt, en die dan weer steek voor steek af werkt. Het haakwerk wordt stevig en compact - prima geschikt voor een pannenlap. En daardoor lopen er steeds steken recht omhoog, wat een soort blokpatroon oplevert.


Persoonlijk vond ik het nogal zwaar gaan (zoals gezegd kan dat gekomen zijn door dat het garen misschien toch wat te dik was voor de naald), en ik vond het erg omkrullen, het kostte veel moeite er een toonbare pannenlap van de maken. Dus nee, voorlopig heb ik geen behoefte iets te doen met tunisch haken. Maar zoals je weet, kan dat bij mij ook zomaar weer veranderen, dus zeg ik er maar 'voorlopig' bij.

5 opmerkingen:

  1. Wel heel leuk om te doen, misschien is het garen i.d.d. te dik?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd of je het ooit weer gaat oppakken :-). Zou met niet verbazen,ha,ha.

    Ik vond het wel leuk om te doen. Heb vroeger wel babyjasjes zo gehaakt.

    groetjes, Gera

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een leuke techniek, als hij jou niet echt bevalt is dat natuurlijk helemaal geen probleem, er blijft genoeg over om te doen en van te genieten.
    Je pannenlappen zijn leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarschijnlijk matchte de draad inderdaad niet helemaal met de haaknaald, want dit is niet mijn ervaring. Wél dat het haken niet bepaald opschiet als je het vergelijkt met gewoon haken. Zie voor mijn werkstukje http://borduurblog.blogspot.nl/2011/08/konijntje.html en voor patronen http://borduurblog.blogspot.nl/2011/07/tunisch-haakwerk.html.
    Groeten, Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik wil een baby jasje haken met de tunische haaksteek
    wie heeft een patroon?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!