maandag 4 juli 2011

Het op een na laatste blok


Blok 19 is een patroon geïnspireerd op de hangers die Victoriaanse dames aan hun ketting droegen. Ik vond het een erg leuk patroon om te breien. Het origineel van Mary Ellen Langieri vind je hier.


Ook dit op een na laatste blok wordt weer gebreid met naalddikte 5 over 45 steken. Eerst weer 5 naalden gerstekorrel (1 r. 1 av.)en dan begint aan de goede kant van het werk het patroon. Mocht je verkeerd uit komen, brei dan eerst naald 2 en begin dan gewoon bij 1. Het zijn twee banen patroon, met aan weerskanten 2 steken in averechte tricotsteek en ook tussen de twee herhalingen zit een steek averechte tricotsteek.


aab=1 recht afhalen, nog een steek recht afhalen, schuif je linkernaald weer in die twee steken en brei ze samen
r = recht
av =averecht
2rsambr= 2 steken recht samenbreien
o=omslag
ai= achter insteken


Naald 1: 5 gerstekorrel, 2 av, *1r, 2rsambr, o, 1r.ai, 1 r, 2rsambr, o, 1r.ai, o, aab, 1r, 1 r.ai, o, aab, 1 r*. 1 av., herhaal dan het deel tussen de * en *, 2 av, 5 gerstekorrel


Naald 2 (en alle even naalden, dus de naalden op de verkeerde kant van het werk): 5 gerstekorrel, 2 r, 15 av, 1 r, 15 av, 2 r, 5 gerstekorrel


Naald 3: 5 gerstekorrel, 2 av, *1r, 2rsambr, o, 1r, 2sambr, o, 1r.ai, 1 r., 1 r.ai, o, aab, 1r, o, aab, 1r*, 1 av., herhaal dan het deel tussen de * en *, 2 av, 5 gerstekorrel


Naald 5: 5 gerstekorrel, 2 av., *2rsambr, o, 1r.ai, 2rsambr, o, 1r.ai, 3 r, 1 r.ai, o, aab, 1 r.ai, o, aab*, 1 av., herhaal dan het deel tussen de * en *, 2 av, 5 gerstekorrel



Naald 7: 5 gerstekorrel, 2 av., *2 r, 2rsambr, o, 1 r.ai, 2rsambr, o, 1 r.ai, o, aab, 1 r.ai, o, aab, 2 r.*, 1 av., herhaal dan het deel tussen de * en *, 2 av, 5 gerstekorrel


Naald 9: 5 gerstekorrel, 2 av., *1 r, 2rsambr, o, 1 r.ai, 2rsambr, o, 1 r.ai, 1 r., 1 r.ai, o, aab, 1 r.ai, o, aab, 1 r,* 1 av., herhaal dan het deel tussen de * en *, 2 av, 5 gerstekorrel


Naald 11: 5 gerstekorrel, 2 av., *2rsambr, o, 1 r.ai, 2 r, o, 2rsambr, 1 r, aab, o, 2r, 1r.ai, o, aab*, 1 av., herhaal dan het deel tussen de * en *, 2 av, 5 gerstekorrel


Naald 13: 5 gerstekorrel, 2 av, *1r, 1 r.ai, o, aab, 1 r, o, aab, 1 r, 2rsambr, o, 1 r, 2rsambr, o, 1 r.ai, 1 r.*, 1 av., herhaal dan het deel tussen de * en *, 2 av, 5 gerstekorrel


Naald 15: 5 gerstekorrel, 2 av, *1 r, 2rsambr, o, 3 r, o, 2 steken samen afhalen (alsof je ze samen gaat breien -1 recht - haal de afgehaalde steken over, o, 3 r, o, aab, 1 r,* 1 av., herhaal dan het deel tussen de * en *, 2 av, 5 gerstekorrel


Naald 16: zie naald 2


Herhaal naald 1-16 drie keer voor dit blok, brei dan 5 naalden gerstekorrel, gevolgd door 8 naalden recht, en je bent klaar voor het laatste blok!


Veel succes en breiplezier!


(en je weet het, als je er niet uitkomt - mail me!)

3 opmerkingen:

  1. Corina,

    Bedankt voor de vertaling, lijkt me een leuk blok
    om te breien.

    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elke keer neem ik een kijkje naar je leuke deken en denk ik, ik zou hem best wel willen breien.
    maar ik ben nog met de meebreideken van Elizabeth bezig dus dat wordt een beetje te veel.
    Ik ga van de week wel al je vertalingen opslaan.. wie weet begin ik er ooit wel aan, want ik vind hem vreselijk mooi.
    Wel garen gebruik jij ervoor en hoeveel heb je er voor nodig ?...want ik lees nld nummer 5 dus dat is best wel een dikke naald.

    grtjs Petra
    Hallopeetje@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook een bewonderaar van deze deken...
    Heb ook al zitten kijken of er patroontjes bij zitten die ik eventueel kan gebruiken voor mijn eigen meebreideken.., ik weet niet hoe je daar tegenover staat... In elk geval moet er wel flink gerekend worden om het weer passend bij de andere blokken te krijgen.

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!