vrijdag 29 april 2011

Duurzaam


Al lang doe ik bepaalde dingen wel of juist niet omdat het beter is voor de 'wereld'. Nu het helemaal 'hot' is om duurzaam te leven, wordt het ook steeds gemakkelijker. Veel dingen doen we intussen al zonder erbij na te denken, afval scheiden (ja, alles, groen, papier, plastic, glas en rest) en natuurlijk eten uit eigen tuin waar het kan. Eieren eten we zoveel mogelijk alleen van eigen kippen (hoog tijd om er een paar kipjes bij te zoeken, voor de Pasen moesten we ze toch echt even kopen)...


Op de website van het tv-programma Melk en Honing heb ik de test gedaan, ik scoor een 7,5. Nou ja, het grootste struikelblok is de auto natuurlijk, hier in dit kleine (leuke!) dorp is geen enkele winkel, dus combineer ik alle boodschappen en ga eens per week/per twee weken met de auto. Toen m'n auto stuk was, heb ik wel gekeken of ik met het openbaar vervoer naar m'n werk kan komen, maar dan ben ik zeker anderhalf uur onderweg, terwijl het met de auto binnen het half uur kan. Tja, dan is de keus toch niet zo moeilijk...


Dit jaar ging ik ook met mezelf de uitdaging aan om dit jaar alleen kleding te kopen die óf ecologisch verantwoord is, óf fair trade gemaakt, en het liefst natuurlijk nog allebei. Tot nog toe is me dat aardig gelukt. Nou waren mijn kasten beslist niet leeg bij aanvang, maar wat ik vanaf januari gekocht heb, voldoet allemaal aan deze criteria. En daarnaast maak ik natuurlijk ook wel het een en ander zelf. Op internet vond ik deze leuke winkel met fair trade kleding en een deel van de collectie is daarbij ook biologisch. 


Op handwerkgebied kijk ik ook al steeds meer uit naar verantwoorde producten, laatst nog toen we gingen winkelen kocht ik deze wolletjes (eco-katoen en bamboe-garen) (ja, met bijpassend garen dat wel synthetisch is).




Nu ontstond op de club Naald en Draad ook het initiatief om een UWYH-halfjaar in te stellen, (UWYH = use what you have, oftewel, gebruiken wat je al op voorraad hebt) en die uitdaging ga ik aan. We starten op 10 mei en moeten het vol zien te houden tot 11 november. Gelukkig duurt het nog even, want ik heb nog een cadeaubon van een wolwinkel liggen, die moet ik voor die tijd eerst maar eens opmaken. Enne... om alle voorraad weg te werken, kan ik er dan makkelijk nog een half jaar aan vast plakken. Maar goed, elke reis begint bij de eerste stap, dus ook deze!


Op dit blog zal ik nu ook regelmatig vertellen over deze reis naar een duurzamer leven, hopelijk vinden jullie dat wel leuk om te lezen, of hebben jullie nog leuke tips. 

1 opmerking:

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!