maandag 28 februari 2011

Blok 7: Eikeblaadjes


Het zevende blok van de Arsenic & Old Lace Afghan is een eikenblaadjespatroon (Oak Leaf pattern). Een patroon van Weldons uit 1886 en zou geschikt moeten zijn voor 'tidies' en speldenkussentjes of het bovenste deel van sokken/kousen. Het originele patroon van Mary Ellen vind je hier. Ook deze wordt weer gebreid met naalden 5 over 45 steken. Die de deken in strips breien, breien natuurlijk gewoon door (na de 8 naalden ribbelsteek). Afgehaalde steken worden averecht afgehaald, tenzij anders vermeld.


Brei 5 naalden in gerstekorrel (1 recht, 1 averecht).


Opzetnaald 1 (goede kant): 5 gerstekorrel, 1 steek recht afhalen, 1 st. averecht afhalen, 1 recht, haal 1 afgehaalde steek over de net gebreide steek, (omslag, 1 recht, omslag, 1 afhalen-2 recht samenbreien-afgehaalde steek overhalen) x7 (9 steken over), eindig met: 1 omslag, 1 recht, omslag, 1 afhalen-1 recht-afgehaalde steek overhalen, 1 recht afhalen, 5 gerstekorrel.


Opzetnaald 2 (verkeerde kant): 5 gerstekorrel, brei averecht tot de laatst 5 steken, 5 gerstekorrel



Dan kun je beginnen aan het eigenlijke patroon:


Naald 1: 5 gerstekorrel, 1 recht afhalen, 2 recht samenbreien, (omslag, 5 recht, omslag, 1 afhalen-2 r.samenbreien-afgehaalde overhalen) x3, (13 steken over), eindig met: omslag, 5 recht, omslag, 1 afhalen-1 recht-afgehaalde steek overhalen, 1 recht afhalen, 5 gerstekorrel


Naald 2: 5 gerstekorrel, brei averecht tot de laatste 5 st., 5 gerstekorrel


Naald 3: 5 gerstekorrel, 1 recht afhalen, 2 r.samenbreien, (omslag, 5 recht, omslag, 1 afhalen-2 r.samenbreien-afgehaalde overhalen) x3, (13 steken over), eindig met: omslag, 5 recht, omslag, 1 afhalen-1 recht-afgehaalde steek overhalen, 1 recht afhalen, 5 gerstekorrel


Naald 4: 5 gerstekorrel, brei averecht tot de laatste 5 st., 5 gerstekorrel


Naald 5: 5 gerstekorrel, 1 recht afhalen, 2 recht, (omslag, 1 afhalen-1 r.-afgehaalde st. overhalen, 1 recht, 2 r. samenbreien, omslag, 3 recht) x3, (13 st. over), eindig met: omslag, 1 afh.-1 r.-afgehaalde overhalen, 1 recht, 2 r.samenbr., omslag, 2 recht, 1 recht afhalen, 5 gerstekorrel


Naald 6: 5 gerstekorrel, brei averecht tot de laatste 5 st., 5 gerstekorrel


Naald 7: 5 gerstekorrel, 1 recht afhalen, 1 averecht afhalen-1 r.-laatste afgehaalde steek overhalen, (omslag, 1 recht, omslag, 1 afhalen-2 recht samenbreien-afgehaalde steek overhalen) x7 (9 steken over), eindig met: 1 omslag, 1 recht, omslag, 1 afhalen-1 recht-afgehaalde steek overhalen, 1 recht afhalen, 5 gerstekorrel.


Naald 8: 5 gerstekorrel, brei averecht tot de laatste 5 st., 5 gerstekorrel



Herhaal naald 1-8 tot je blok de juiste lengte bereikt, ik heb het 6 keer herhaald. Sluit af met 5 naalden gerstekorrel. Brei 8 naalden recht (ribbelsteek) als overgang naar het volgende blok. 


Mocht er iets niet kloppen, hoor ik het graag. En natuurlijk zou ik het erg leuk vinden te zien wat je met dit patroon maakt. Veel breiplezier!

6 opmerkingen:

  1. Hoi Corina. Dit blok vind ik prachtig. Wat leuk dat je het patroon aan ons door geeft. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een mooi blok.
    Ook wordt het geheel al mooi.
    Groetjes Martina.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga zó met dit blok beginnen. Ik loop wat achter vanwege de wedstrijdsokken (die moesten eerst af) en ik ben best nogal ziek geweest. Maar straks ga ik weer lekker even A&OL-en :)

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige blok Corina.
    Het ziet er erg in gewikkeld uit, dat ,maakt de steek echt super!!!
    Wat zijn je huisdieren ( veestapel hahaha) toch grappig zeg.
    Ik vind die rode zo een leukerd he, maar dat wist je al.
    Knuffels aan de hele mikmak en voor jou een super dikke knuf Chrissie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wordt mooi hoor.

    Ja, het stukje op m'n blog is met de naald gemaakt.

    http://i117.photobucket.com/albums/o72/Siliun/P1020705.jpg

    Dit is me net gelukt. Is verre van goed, maar ik moet het met iets oefenen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien dat het met het spoeltje nog lukt, voorlopig ga ik eerst het met de naald verder leren. Ik merk wel op het internet dat de meeste juwelen en zo gemaakt zijn met de naald (ik heb het niet zo voor tafeldoekjes en zakdoekrandjes), dus ik zou vooral juwelen willen proberen maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!