vrijdag 28 mei 2010

Frivolitéspoeltjes


Er vroeg eens iemand wat voor spoeltjes ik gebruik en op buitenlandse frivolité-sites worden ze ook vaak getoond, dus bij deze! Tja, heel veel bijzonders is het niet. Die grijze Aero-spoeltjes hebben als voordeel dat je losse spoeltjes erin kunt tikken. Die losse spoeltjes kun je veel makkelijker opwinden, en als je even niet bezig bent met een bepaald project, ben je niet je hele spoeltje kwijt, maar kun je 'm loshalen en er een ander spoeltje met ander garen in doen. Ik heb er, eigenlijk moet ik zeggen, had er twee met een haaknaaldje, maar een is z'n haaknaaldje verloren. Persoonlijk vind ik het niet echt handig, je blijft steeds overal aan haken. Ik gebruik die vooral op vakantie, bij een project met meerdere spoeltjes, het spoeltje wat ik het minst nodig heb, is dan die met het naaldje, zodat ik geen losse haaknaald mee hoef te nemen.

M'n favoriete haaknaaldje voor frivolité ligt ook in het doosje, er hoort een ring aan te zitten om 'm om je vinger te doen. Die zat er al niet meer bij toen ik 'm kocht. Ik heb zelf een soort ringetje geknoopt, maar ik doe 'm niet vaak om. Het is een fijn haaknaaldje, ook geschikt voor de fijne garens en kleine kraaltjes.

Een van die blauwe was m'n eerste spoeltje. Die witte is precies hetzelfde. Dan zijn er nog twee met een puntje eraan, maar dat vind ik geen succes, ik prik me aan het puntje en het lukt niet zo lekker om dat puntje i.p.v. een haaknaaldje te gebruiken. De favorieten zijn die twee bruine in het grote vak, die waren wel wat duurder, maar dat merk je wel. Ze zijn heel glad afgewerkt, geen gietrandjes die je draad beschadigen, puntjes mooi afgerond, glijden gemakkelijk overal tussendoor.

3 opmerkingen:

  1. All your shuttles in one place, wish I was that tidy! My favourite tatting shuttles are the ones with bobbins and hooks too.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welk garen moet ik gebruiken bij dit soort spoeltjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan je helaas niet mailen, dus hopelijk lees je het zo ook. Alle frivolitégarens zijn geschikt, belangrijk is dat het garen goed glad is en niet rekt. Dunne haakkatoentjes zijn bijvoorbeeld heel geschikt. Heb je nog meer vragen, voel je vrij me te mailen (via profiel)

      Verwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!